اطاعت از انبیاء و اولیاء از این جهت است که تبعیت از ایشان ، همان متابعت خداوند متعال است که : من یطع الرسول فقد اطاع الله :(4) (کسی که رسول را اطاعت کند پس به تحقیق خدا را اطاعت کرده است )، و شرط محبت خداوند متابعت از پیامبر است ، قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله :(5) (بگو ای پیامبر: اگر خدا را دوست دارید از من تبعیت کنید تا خدا شما را دوست داشته باشد)، و اجر رسالت (که لازم است اعطاء گردد) چیزی جز مودت ذوی القربی و اهل بیت پیامبر علیهم السلام نمی باشد، قل لااسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی :(6) (بگو ای پیامبر! بر امر رسالت مزدی از شما جز محبت نسبت به نزدیکانم نمی خواهم ) و چون رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و مزد بر آن ، جز برای رفع انسان نیست ، قل ماسئلتکم من اجر فهو لکم :(7) (بگو ای پیامبر! آن مزدی که از شما می خواهم ، آن به نفع شما می باشد). و آن منفعت جز راهیابی به طرف حق تعالی نیست ، قل مااسئلکم علیه من اجر الا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا :(8) (بگو ای پیامبر! بر رسالتم مزدی از شما نمی خواهم مگر آنکه بخواهد به طرف پروردگارش راهی داشته باشد) و این راهیابی جز با مودت ذوی القربی و اهل بیت آن حضرت محقق نمی شود، از این جهت امر به مودت ایشان کرده است ، پس باید مراد از مودت ایشان تبعیت از ایشان از روی مهر و محبت باشد، بنابراین اهل بیت باید به گونه ای باشند که محبت و تبعیت و قرب با آنها، موجب محبت و تبعیت و قرب به خداوند متعال شود و این در صورتی است که ایشان به تمام معنا و در تمام شئون هستی ، بنده حضرت حق باشند. ایشان خود و همه شئون خود و موجودات را فقیر درگاه الهی می دانستند و می دیدند، از این جهت تبعیت از ایشان در طول تبعیت از رسول خدا و خداوند متعال است نه در عرض آن تا به شرک و استقلال منتهی شود.


 4- نساء: 80.

5- آل عمران : 31.

6- شوری : 23.

7- سباء: 47.

8- فرقان : 57.